CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, December 14, 2010

~~10 TIPS MENGATASI NAFSU MAKAN~~






  1. 1.

    Makan setiap 3-4 jam! Ini adalah tip mengatasi nafsu makan yang paling penting. Kenapa? Sekiranya anda makan dengan kerap, nafsu makan tiada chance untuk bergelora.

  2. 2.

    Minum air sepanjang hari. Secara semulajadi, air dapat mengurangkan selera anda untuk makanan bergula. Also, air tidak mengandungi apa2 kalori – jadi tak kira banyak mana anda minum, ia tidak dapat meningkatkan berat badan anda!

  3. 3.

    Senaman memang berkesan. Senaman mengeluarkan endorphins yang dapat suppress selera makan anda. Aktiviti senaman juga umpama reminder kepada komitmen anda untuk stay in shape.

  4. 4.

    Adakah anda stress? Stress atau tekanan hidup memainkan peranan besar dalam mempengaruhi nafsu makan. Ramai sering mencari makanan ketika stress. My adice: carilah hobby alternatif yang bole berperanan sebagai stress buster! Lawan stress …jangan layan!

  5. 5.

    Elakkan gula substitute Walaupun artificial sweeteners tidak mengandungi apa2 kalori, ia sebenarnya boleh meningkatkan keinginan anda untuk gula biasa. Jadi berhati-hati.

  6. 6.

    Adakah anda bosan? Perasaan bosan biasanya punca nafsu makan yang tidak terkawal. So jangan biarkan hidup anda bosan hahah … sertai aktiviti-aktiviti yang anda gemari. Tidak semestinya bersukan atau bersenam. Buatlah apa yang mengembirakan anda. Yang pasti, tiada sesiapa suka kehidupan yang membosankan!

  7. 7.

    Adalah anda cukup tidur? Terdapat satu kajian mengatkan bahawa kurang tidur meningkatkan nafsu makansan bergula seseorang. Betul ataupun tidak, ia adalah satu lagi sebab untuk pastikan anda memenuhi tidur lapan jam sehari.

  8. 8.

    Buah Epal Sebiji epal besar mengandungi 5g serat (fiber). Also, gula buah-buahan seperti epal tidak mempengaruhi blood sugar levels seperti gula biasa .. and sekiranya anda mempunyai pilihan, pilihlah epal hijau kerana ia kurang gula berbanding epal merah.

  9. 9.

    Kosongkan peti sejuk. Ketahuilah trigger nafsu makan anda. Sekiranya anda gemar coklat, jangan penuhi peti sejuk anda dengan pemangkin nafsu anda. Buang apa yang tidak membantu dan hanya simpan makanan di rumah yang “baik” untuk anda.

  10. 10.

    Tunggu! Yup kadang-kadang anda hanya perlu menunggu dan nafsu makan dan bereder. Macam pada bulan puasa di mana nafsu makan datang dan hilang sepanjang hari.

    Saya dapat tips ni dari Kevin Zahri.. Susah la nak control nafsu makan yang membuak2 ni..

    No 1: Saya memang jenis yang makan sekali banyak2.. kena amalkan ni kot..makan dengan kerap tapi dengan kuantiti yang sikit larr..jgn selambak terus kan..

    No.2: Ok ni x perlu risau.. satu hari saya amek kadang2 more than 3 liters..Saya amek supplement (Milk Booster Shaklee) so, kena la amalkan minum air yang banyak..Bukan air yang bergula occay! AIr kosong..

    No.3: Senaman?? X dak la saya amalkan senaman yang betul2.. Cuma naik turun tangga opis dari tingkat 4 ke 1 camtu hari2..boleh la kan.. Tapi sekarang ni dah mula nak start buat sit up mlm2..Smlm try, aduss perot saya ni dah kedepan..memang payanh sket n agak letih.. But saya akan teruskan setiap mlm...Caiyok2!! Hopefully bukan hangat2 taik ayam la kan...

    No.4: Stress ke? Kadang2 agak stress jugak la.. Biasa la dengan keja dengan nak uruskan rumah tangga dan anak2 lagi kan.. Suami saya keja shift, so kadang2 saya blk umah after maghrib, agak kelam kabut nak arrange anak2 and makan minum diorg suma.. Tapi so far sekarang saya rasa saya dah boleh manage..Xdela stress yang keterlaluan.. Sikit2 aja...

    No.5: Ini x kot..

    No.6: Ya kadang2 saya rasa agak bosan... Husband just cuti weekend sekali saja dlm sebulan.. So, aktiviti kat luar bersama anak2 tu kurang.. Cuma anak2 beraktiviti bersama mama kat umah ja... hihi..

    No.7: Rasanya tak kot.. Setiap akan bangun untuk BF my bb Aulya.. ada dalam 3-4 kali.. Tapi saya akan kerap bangun dalam pukul 2-3 pagi utk amek minuman n roti.. rasa lapar time tu sebab saya sekarang dah kurang amek dinner..Then baru nak tdo ja my baby merengek nak minum...kekeke so, tdo pon ala2 tdo2 ayam ja...Tapi Alhamdulillah, after saya jumpa produk Shaklee Set B, even tak cukup tdo, saya stil rasa bertenaga.. xdak la rasa lembik semacam ja...Biasala ada anak2 kecik, no wonder la tdo tak brapa mencukupi...

    No.8: Kadang2 saya amek tapi epal merah.. Makan time otw nak g keje lam kete..

    No.9: Alamak! ni yang payah ni.. Peti ais slalu ja penuh..huhuhu

    No.10: Tunggu...Ya, ni la saya buat mlm2.. After smp rumah dr opis, sayam loading suma barang2 n anak2..then buat susu diorang, tengok tv jap n BF Aulya..Kasik Aulya tido..memang x sedar pon time kol bapa... Tutup Lampu n bagi Aisya n Aiman tdo.. So x terasa sangat..Dengan saya pon tdo skali..


2 comments:

Admin said...

Salam .. tips yang menarik tapi susah kot nak amal .. ehehehe...

http://hasrulhassan.blogspot.com

Rosmariza Abdullah said...

Susah nak follow suma.. Tapi ada yang boleh diprktikkan..hihihi