CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Friday, December 17, 2010

Toilet Training

Aisya sekarang dah 3 tahun 7 bulan..Dah nak dekat 4 tahun dah kan... Pejam celik sat ja...besaq dah anak dara saya sorg ni...
Ingat lagi pengalaman how nak train my 1st dotter ni pee & poo kat toilet..
Start train Aisya ke toilet time masa dalam pantang, bersalinkan Aiman..Time tu umur Aisya dalam 1 tahun 8 bulan..Lepas minum susu dalam setengah jam mak akan ajak g toilet.. Syuh!syuh!..kadang2 kuar kadang tak..sabaq ja la..siang tak pakai pampers cuma time nak poo, Aisya gtau.."Mama nak yak"..pakaikan la pampers..mlm memang pakai la...siang ja tak..Tapi banyak kali jugak la terlupa nak ajak g toilet, terlepas kat lantai.. Tapi pengalaman yang x dapat saya nak lupa, tiba2 time tu Aisya jerit "Nenek cakit peyooot!!".. Mak saya ingatkan kembong ke apa, letak la minyak..sekali Aisya lari g tengah2 umah..& ....hahaha abes..poo kat lantai..hihihi...Pakat gelak abes...

Then masa after pantang, balik KL, saya x tahan nak ajar, if rajin ja..dok nsery pon pakai pampers lg..Seingat saya, masa saya bersalinkan Aulya, Aisya dalam 2 tahun 11 bulan..My hubby tak pakaikan pampers & Aisya g lari pee kat toilet...Terkejot gak laa..dah pandai ni...Then, mlm pon kitaorg tak pakaikan pampers..Alhamdulillah...Berjaya..Kejot setiap 3 jam untuk ke toilet..Kalau nak poo ja still nak kena pakaikan pampers..kalau tak, peram la sampai 2 hari...kat nsery memang x penah poo sebab takot nak minta pampers.. Masa lam pantang, train lagi..kali ni ajar poo kat toilet...Tapi tak nak kat lubang toilet, poo kat lantai..Hubby & mak saya la jd mangsa..


After 2 bulan pastu, sampai daripada opis.. Tiba Aisya, "Mama, tolong bukakkan lampu toilet jap, Aisya nak berak"..Saya pon bukak la..Tau apa dia buat..Dia panjat toilet bowl..duduk sambil tangan 2 belah tahan kat blakang..Saya takot jatuh ja..Dia cakap," Takpe, Aisya boleh berak la mama"..(Anak saya ni memang pandai cakap cket ya-->KL abes)..Then dah siap dia bangun & pam flush kemudian basuh sendiri(before ni memang dah pandai basuh, cuma kena bukakkan pampers ja..start basuh sendiri dalam 2 tahun lebey)..dalam hati..Wah!! dah pandai..sapa yang ajar ni..hihi..apa lagi, terus sms baba..xcited!! anak dah pandai..

Start daripada hari tu memang x penah pakai pampers dah kalau nak poo.. Saya ada belikan seat utk kids letak kat bowl tu, tapi Aisya taknak..x selesa kot..

Now, dok pk camna nak train si abg kecit lak,,sekarang dah 1 tahun 9 bulan..
Tapi tak bapa pandai cakap lg...Kalau pampers penuh, pandai la bukak seluar n suh bukakkan pagar kat dapur..nak g toilet..Kalau poo kena tnya "AIman dah siap belum, kalau dah p toilet"..So kedek2 la jalan g toilet..Tak boleh nak agak bla nak poo sebab x bapa pandai cakap lg..Tak pe caiyok2!! Pelan2, si kakak boleh pandai sendr ja..x yah potty2 pon..hihi..



Kakak yang caring, suka nak dukong adik..
Aulya dalam 3 bulan kot

Senget2 kepala

No comments: