CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Thursday, December 16, 2010

Ingat 5 Perkara sebelum tibanya 5 perkara

Sedikit peringatan untuk dikongsi bersama teman2.
Saban hari usia semakin meningkat dan setara dengan usia kita itu, tahap kematangan kita pun turut meningkat..
Ada tak, manusia yang semakin meningkat usia semakin menurun tahap kematangannya?? Mungkin ada tapi jarang sekali kita temui kan..
Selesai solat asar semalam, tiba2 saya teringat bait2 lagu kumpulan nasyid Raihan 'Demi Masa'.....

Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan...
Yang beriman dan beramal saleh

Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan...
Nasihat kepada kebenaran dan kesabaran

Gunakan kesempatan yang masih diberi
Moga kita takkan menyesal
Masa usia kita jangan disiakan
Kerna ia takkan kembali

Ingat lima perkara, sebelum lima perkara
Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua, kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati



Terdetik di benak hati, "Lekanya saya, asyik mengejar hal duniawi sampaikan tak beringat langsung dengan 5 perkara ni"..

Masa muda sekarang macam ni, apa akan jadi masa saya tua nanti

Masa tengah ada duit, belanja tak pandai beringat, apa jadik kalau tiba2 saya ditakdirkan jatuh dan tak cukup perbelanjaan..Masa tu barula nak beringat.."Dah terhantuk baru nak terngadah"

Masa tengah sihat sekarang kenala sentiasa beringat pada-Nya, Allah yang satu, Tuhan yang menciptakan sekelian alam ni.. Jangan waktu sakit baru la nak berdoa, beringat minta Allah sembuhkan cepat-cepat penyakit kita..

Masa kita masih hidup di dunia ni, waktu ni la kita harus mengatur kehidupan kita seimbang antara duniawi dan ukhrawi..Jangan dok asyik nak mengejar duniawi saja.. Di akhirat nanti macammana kita.. Ajal maut di tangan tuhan..Kita tak tahu bila kita akan mati..

Selalulah beringat dan peringatan ni untuk diri saya dan saya kongsikan bersama teman2 saya semua..

No comments: