CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, October 19, 2010

Bagaimanalah keadaan saya jika tak ambil vitamin...

Saya ni seorang ibu yang berkerjaya dan mempunyai 3 orang cahaya mata yang masih kecil..Si Kakak yang sulong baru mencecah usia 3 tahun 5 bulan. Boy saya yang tengah 1 tahun 7 bulan dan si adik yang kecit baru saja cukup 6 bulan 3 hari yang lepas..

Pernah saya terpikir sebelum saya melahirkan anak ke-3, mampukah/ bolehkan saya ni nak menjaga 3 orang anak yang masih kecil tanpa bantuan maid/ bibik? Bagaimana saya nak uruskan rumah, anak2, suami, kerja? Alhamdulillah walaupun tak cukup perfect, tapi saya boleh menguruskan semuanya sendiri dan Alhamdulillah suami juga turut sama membantu.. Semua ni dengan pertolongan dari Allah dan pengambilan vitamin Shaklee yang saya amalkan & ambil sejak 4 bulan yang lalu.



Mungkin ada yang cakap tak perlu lah nak ambil vitamin2 ni, janji ambil makanan yang seimbang, minum air yang cukup 6-8 gelas sehari & tidur yang mencukupi..

1. Pengambilan Makanan Seimbang.

Kalau sampai umah pon dah pukul 7-8 malam, dengan suami yang kadangkala kena shift malam, apa sangat la yang sempat saya masak.. Saya ni bukanlah jenis yang suka tapau makanan luar or drive thru fastfood.. Saya lebih suka masak, tak kisah lah even telur goreng or sadin, janji makanan tu dimasak sendiri. Tapi mampukan pengambilan makanan2 ni memenuhi piramid makanan mcm kat bawah ni:



Tepuk dada tanyalah hati anda..

2. Minum air yang banyak 6-8 gelas sehari..

Bagi saya yang menyusukan anak, 6-8 gelas hari cukupkah? atleast 3-4 liter air yang saya perlukan untuk menstabilkan pengeluaran susu.

3. Tidur yang mencukupi..

Kalau sesiapa yang tak pernah ada anak kecik, mesti tau betapa sukarnya nak dapatkan tidur yang cukup.. Bagi saya yang mempunyai anak yang jarak umurnya rapat ni, memang dah "Alah bisa Tegal Biasa".. Cukup semalaman kalau dapat tidur 2 jam tanpa sebarang gangguan.. Tapi... biasala anak kecik.. Kadang2 tak selesa/ tak sihat, merengek..Lapar, kena bagi nenen..Bila pampers penuh, kena bangun tukar.. "Bersusah-susah dulu, bersenang-senang kemudian".. Sementara anak nak membesar kan..

Alhamdulillah, syukur sangat, dengan bantuan vit2 shaklee ni:

- Bangun tidur even tidur tak mencukupi rasa segar.
- Balik dari keje, boleh uruskan anak2, masak & kemaskan umah..
- memang agak tension kadang2, tapi sekarang saya dah boleh control dan terima apa seadanya..
- Boleh breastfeed baby saya dengan secukupnya...

Alhamdulillah....

No comments: