CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Monday, October 18, 2010

Awet muda dengan ulam-ulaman

Sapa tak suka makan ulam-ulaman ni? Rugi la kalau tak suka makan ulam-ulaman ni.. Aku tau, bukan apa sebab tak suka, tapi setengah org tu, memang tekak depa dah tak boleh nak terima rasa daun2 tu. So, nak buat lagu mana..Paksa boleh kalau dah x leh nak telan, buat apa..hihi..
OK, aku nak perkenalkan jenis ulaman2 yang menjadi peberet aku sejak aku kecik lagi.. Aku ni boleh dikatakan sebagai peminat tegar ulaman2.. Memang suka sangat.. jgn dok ngembek..bek..bek..bek sudah..heh..

Daun Pudina..



Daun pudina ni ada rasa berangin sikit.. Ala, daun yang dalam ubat gigi tu.. Mak aku suka masak nasik lemak letak daun ni, wangi n sedaap ja bau dia.. Selain darpd tu, ada jugak yang letak dlm laksa.. Fuh!! gempak la...aku sukaaak~~ Lama tak makan laksa ni..terliuq daaah..Aku slalu makan pudina ni ngn sambal belacan..Terangkat... Nak2 pulan wak cabai mempelam..pergh!! memang best.

Daun Cekuq/ Cekur manis



Hah, daun ni aku ada tanam kat lam pasu kat umah aku... Makcik bidan yang ngurut aku masa bersalin Aulya bagi... Aku tanam.. Tumbuh elok.. Tapi sokmo ada makhluk yang dok menyinggah..Cik Sipuut Babi.. Berlubang abes daun2 dia.. Bla aku nampa ada pucuk2 baru kuaq, aku tarik cabut pucuk2 tu.. pucuk ni tahan kalau rendam dlm ayaq.. Rasa dia ada mcm crunchy2 sikit..tu yg aku suka..lemak2..boleh gak kalau nak wat kerabu...daun ni baguih bg yang breastfeeding..Orang kata boleh tambah susu..

Pucuk daun Kari..



Daun ni mesti semua orang kenai kan?? Ala, daun yang letak dlm kari/ gulai tu.. Kalau nak tau, sedaap woo daun ni buat ulam..Rasa yang lemak2..tak pahit ye kengkawan.. try la rasa...

Daun Selasih



Sapa suka makan masak ayaq keladi??.. ha, kalau nak terangkat letak daun selasih ni..fuh!! cayaq la..sedaaap.. selain dari daun kesum, pakai daun ni pon sangat menarik.. Aku besa la..semua daun jadik ulam..daun ni pon ulam peberet aku..Makan mentah ya...jgn celuq pulak.

Cuba la try kawan2.. Ulaman2 ni boleh buat kita jadik awet muda.. Selain darpd luaran, dalaman kita pon elok.. Tapi jangan rebus/ celuq..Kena makan mentah, baru tak hilang zat.. Ada lagi ulam yang aku tak sebut.. Tapi ulam yg kat atas tu memang kegilaan aku la..hehehe.. Selamat mencuba...

No comments: