CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Friday, December 19, 2008

FUNGUS CANDIDA ALBICANS....

Fungus Candida Albicans???
Kehamilan menyebabkan wanita lebih senang untuk mendapat jangkitan fungus dan kebanyakannya disebabkan oleh candida albicans. Semasa mengandung, akan berlaku peningkatan paras glikogen pada vagina dan ia menggalakkan pertumbuhan fungus Candida Albicans. Jangkitan yang teruk mengakibatkan rasa gatal, bengkak dan perit. Ianya dapat dilihat dengan adanya lelehan yang beku dan keputihan pada faraj. Ujian pada lelehan menunjukkan fungus yang mengeluarkan spora.Kulat ini berada dalam faraj 16% wanita tidak hamil dan 32% wanita hamil. Ia mungkin tidak memberi apa-apa simtom tapi ramai yang mengadu gatal-gatal, sakit dan keluar lendir berwarna putih yang berkeping-keping.

Ia lebih mudah terjangkit pada kandungan ke 2 dan seterusnya, pada trimester ketiga, selepas memakan antibiotik dan dikalangan wanita yang mengalami diabetik. Rawatan selalunya mengunakan antifungal yang dimasukan ke dalam vagina. Ubat makan tidak disarankan semasa hamil.


Candida Albicans Fungus

Fungus Candida Albicans: Gambar adalah hiasan semata-mata


Purpose aku berciter pasal fungus candida ni ialah untuk berkongsi pengalaman akusendr yg telah pun terkena jangkitan fungus ni...Kawan2 sume..korang! careful..

Last monday, aku ingat nak singgah umah jap before g antar cd screen design tuk projek e-JKM kat Jalan Raja Laut. Sebabnya aku rasa cam sakit perot..tp sakit yg tatau nak cakap..nak kata gastrik pon macam ya jugak..so sampai2 ja kat umah, asben aku masih ada lg coz ari ni dia shift kol 1..
Sesampainya kat umah, terus aku g masuk toilet..Ya Allah!!! ada darah...
Aku apa lagi menangis la...x cakap lg pada asben...kuar dr toilet, asben masih dok tgok tv g..aku pon, "Abang, ada darah!! Cuak muka asben..Yg aku ni plak menangis x henti..macam2 dah lam kepala ni..
Asben aku suh siap nak bawak aku g An-Nur..tp time tu br kol 1 lebey..kol An-Nur x angka..agaknya sume rehat, xde sapa yg jg kaunter..
Xpela, aku cam dah ok cket..pk +ve..lunch dlu la..masak apa yg patut..n then kita orang gerak ke An-Nur..Aku belek2 blk schedule, koi 3 ptg baru Dr.Kamsiah ada..Apa lagi, aku suh asben aku lencong ke Macy jap..sementara nak tngu An-Nur buka..Sempat lagi tue...dalam sakit2 ada hati nak berjalan..huhuhu..
Lam 2.30 petang kitaorg gerak ke An-Nur Bangi.. time tu agak ramai patient..aku pon menunggu turn dgn sabar..

Tibalah giliran aku akhirnya....citer kat Dr pasal bleeding tue..muka Dr. selamber je, rilek..
Mula2 dr scan dlo..nak tgok sama ada kandungan aku cehat ke x? Alhamdulillah...sumenya chat..perkembangan baby baguss... plasenta/ uri pon pada kedudukan yg betul..aku dah masuk minggu ke 26..Pastu dr memasukkan sesuatu ke dlm vagina aku...aaahhhh!!! x la sakit sngt pon sebenarnyaa...tp muka agak cuak..n then bila dia kuarkan mende tu (hape ke nama, aku pon tatau), "Hurmmm...ada fungus lam vagina kamu ni"...hah? fungus? mmg aku ada mengalami gatal2 masa awal2 kehamilan dlu...ingat x siyes..
Dr kasi ubat untuk dimasukkan ke dalam vagina n cream utk sapu pada luaran...

Smp ati, asben aku gelak ja pas kuar dr klinik...ceit!! orang punya la ssh ati...risau sangat.
Sekarang dah semakin berkurangan dah...korang sume, hati2..if ada mengalami gatal2 teruslah berjumpa dgn Dr anda k..


2 comments:

Saliza Shahril said...

ooo time kasih la krn berkongsi ye. sy pon ade mengalami tp x de la sampai sakit perut kuar darah sumer. dr ade ckp cr nak mencegah ke ape x

Rosmariza Abdullah said...

sama2 kasih...hihii..
Tu la slalu kalau pompuan pegnant musti ada gak mengalami masalah yg camni kan..oo, lupe plak nak tnya dr cara mencegah..leh baca Tips Penjagaan Wanita tu...bnyak gak info